De Mustang werd door Ford in het begin van de jaren zestig ontwikkeld. Het moest een auto worden die betaalbaar was voor iedereen. Men mikte op het marktsegment van jonge mensen die wellicht nog geen kinderen hadden, maar die op termijn wel zouden krijgen. Vandaar dat het een tweedeurs auto met vier zitplaatsen werd.
De eerste Mustang
The Mustang debuteerde op 14 April 1964 op de World’s Fair in New York City. Er was een waslijst aan opties mogelijk voor de auto die uitkwam als convertible en coupe voor rond de $2.300. Het publiek was uitzinnig van enthousiasme en de dealers konden de vraag niet bijbenen.
De Mustang wordt voorgesteld Op 17 april, de eerste dag dat de Mustang voor het publiek te koop was, werden meer dan 22.000 auto’s op- of zelfs boven de catalogusprijs verkocht. Ford had gehoopt in het eerste jaar 100.000 Mustangs te verkopen, maar dat aantal werd in de eerste vier maanden al bereikt. Uiteindelijk werden in het eerste jaar 681.000 Mustangs verkocht, een absoluut record.
Toen Ford zich de enorme populariteit van de Mustang goed realiseerde, verschenen er nog meer opties. Een daarvan is het beroemde Pony interieur, dat officieel ‘Interior Decoration Group’ heette. Voor de liefhebbers is er weinig fraaiers te bedenken….
Het aantal verkochte Mustangs bereikte de 1.000.000 mijlpaal in maart 1966. Dit is des te indrukwekkender als men bedenkt dat in het begin uitsluitend de convertible en de coupe werden aangeboden. In september 1965 verscheen de fastback op het toneel.
Met het 1967 model werd de Mustang voor het eerst ingrijpend aangepast, om de toenemende concurrentie van GM en Chrysler voor te blijven. De Mustang werd breder en langer, waardoor er grotere motoren in geplaatst konden worden. Ook verschenen nieuwe veiligheidsvoorschriften van de overheid op het toneel. Dit resulteerde onder andere in ‘side marker lights’ en een energie-absorberende stuurkolom met veiligheidsstuurwiel. De schitterende ‘spinners’ op de wieldoppen werden verboden.
In 1969 veranderde het uiterlijk van de Mustang opnieuw ingrijpend. De Mustang Mach I werd geïntroduceerd. Deze werd zo populair dat de voormalige GT voorlopig van het toneel verdween. Met de komst van dit model werden wederom grotere motoren mogelijk, waarvan de zogenaamde Super Cobra Jet een voorbeeld is. Deze leverden een verwoestende acceleratie op, die de toenmalige bandentechnologie tot het uiterste dreef. Voor het eerst werd elektrische bediening van de zijramen aangeboden.
In 1970 werden niet meer dan kosmetische aanpassingen aangebracht . Het motorenprogramma wijzigde nauwelijks. De dubbele koplampen werden vervangen door enkele in de grille met ‘side scoops’ aan de buitenkant, de de ‘luchthappers’ aan de flanken verdwenen.
Hoewel Ford de Mustang in 1971 wederom vergrootte om nog zwaardere motoren te kunnen toepassen, moesten ze de meeste daarvan in 1972 weer schrappen als gevolg van de oliecrisis. De enige ‘muscle car’ die overleefde was de Mach 1, doch ook hiervan waren de prestaties lager geworden.
1973 was het laatste jaar voor de 1e Mustang generatie. Bovendien zou na dit jaar de convertible voor lange tijd uit het Mustang programma verdwijnen. De Mustang was te groot en te zwaar voor zijn tijd geworden, en was ver verwijderd geraakt van zijn ranke voorganger uit de jaren 60.
In 1974 werd een van de meest radicale wijzigingen aller tijden in de Mustang doorgevoerd. De nieuwe Mustang II (2e Mustang generatie) was aan ‘downsizing’ ten prooi gevallen en drastisch verkleind. Er waren zelfs viercilinder motoren leverbaar. Voor veel Mustang traditionalisten was dit een teleurstelling. Ondanks dat het blad Motor Trend de Mustang II tot ‘74 Car of the Year’ uitriep, zou dit model het niet meer dan vier jaar uithouden.
De 3e Mustang generatie debuteerde in 1979 in de vorm van de zogenaamde Fox Mustang. De auto was ontworpen om ‘consumer friendly’ te zijn, met een Europees aandoend uiterlijk. De Fox, de codenaam van het nieuwe Mustang project, kreeg dezelfde dimensies als de oorspronkelijke Mustang uit 1964. Het model was veel meer gestroomlijnde dan de Mustang II. Bovendien kwam de GT uitvoering terug, die vanwege zijn prestaties enthousiast werd ontvangen. De populariteit van de Mustang nam weer toe en gedurende de looptijd van dit model werden slechts weinig wijzigingen aangebracht.
De Mustang onderging de tot nu toe een grote gedaanteverwisseling in 1994, na een project met de codenaam SN-95. Deze nieuwe Mustang werd onthuld op de Texas State Fair in Dallas in oktober 1993. Deze 4e generatie Mustang werd wederom buitengewoon populair en loopt tot 2004.
In 2004 wordt de 5e generatie Mustang als concept getoond op de 2004 North American International Autoshow onder de code S-197. De vijfde generatie Mustang heeft de look van de jaren zestig meegekregen.
De 6e Mustang generatie werd gepresenteerd in december 2013 en is vanaf 2015 in productie gegaan. Het was de eerste Mustang die wereldwijd werd verkocht en introduceerde tal van nieuwe functies, zoals onafhankelijke achterwielophanging en een beschikbare turbocharged inline-vier-motor. Het werd ook geproduceerd met de keuze van een V6- of V8-motor.
In 2021 heeft de Mustang opnieuw een grote evolutie ondergaan, met de lancering van de Mustang Mach-E, een volledig elektrische SUV die is ontworpen om de prestaties en het avontuurlijke karakter van de Mustang te brengen naar een nieuw publiek.
Kortom, de Mustang blijft evolueren en zich aanpassen aan de veranderende markt en technologie, altijd met behoud van de essentie van wat deze auto zo iconisch maakt: kracht, stijl en avontuur.