De ene Ford Mustang is de andere niet, en sommige modellen zijn veel zeldzamer en gewilder dan andere. Graag tonen we u dan ook een overzicht van de meest populaire en bijzondere Ford Mustang modellen.
1e plaats
1964 convertible
1964 1/2 tot en met 1966 convertibles. Deze convertibles uit de eerste serie blijven de meest gevraagde klassieke Mustangs. Hun tijdloze uiterlijk verveelt na meer dan 35 jaar nog steeds niet, integendeel!
1. Iedereen wil een V-8 motor. De 6-cilinder convertibles zijn weliswaar goedkoper doch minder in trek.
2. Hoe meer opties, hoe beter. Stuurbekrachtiging is eigenlijk een vereiste. Rembekrachtiging is belangrijk. Fabrieksmatige airconditioning maakt het af.
3. De kleur is belangrijk. ‘Rangoon red’ en ‘candyapple red’ zijn het meest gewild. ‘Vintage burgundy’ en ‘silver blue’ komen daarna. De populariteit van ‘raven black’ en ‘wimbledon white’ is afhankelijk van de kleur van het interieur en de opties. Geen enkele kleur is echt impopulair, zolang de auto roestvrij is en er goed uitziet.
4. Het zogenaamde Pony interieur kwam beschikbaar als ‘interior decoration group’ op Mustangs van februari 1965 en later, en is zeer gewild.
1969 Mach 1
2e plaats
1969 en 1970 Mach 1’s. De populariteit van deze Mustangs groeit nog steeds. Mustang liefhebbers zijn idolaat van de styling van dit model. De modellen uit 1969 en 1970 zijn even gewild.
1. De ‘small block’ V-8 motoren zoals de 351 V-8 Windsor in 1969 en de 351 V-8 Cleveland in 1970 blijven de meest gezochte motoren. De versies met viervoudige carburateur (‘4 barrel’) zijn iets populairder dan die met de tweevoudige (‘2 barrel’).
2. 428 Cobra Jet Mach 1’s zijn gemakkelijk te verhandelen. Een reden dat ‘small blocks’ meer worden verhandeld dan ‘large blocks’ is dat ze veelal goedkoper zijn en men lagere onderhoudskosten verwacht. Van de 428 Cobra Jets worden de ‘R-code “ram air” shaker hood’ types meer gevraagd dan de ‘Q-code’ modellen die dit niet hebben.
3. De meest gevraagde opties zijn stuurbekrachtiging, bekrachtigde schijfremmen en af-fabriek gemonteerde airconditioning. Natuurlijk zien kopers bij zo’n Mach 1 ook graag spoilers en louvres of ‘slats’. De Magnum 500 wielen zijn ook zeer gewild. Mach 1’s met een werkende airconditioning zijn vrijwel altijd sneller verkocht dan modellen zonder.
3e plaats
1967 en 1968 fastbacks. De vraag naar deze auto’s is groeiend, evenredig verdeeld over de modeljaren 1967 en 1968.
1. GT’s en GTA’s zijn vrijwel ieders favoriet.
2. Er is ongeveer evenveel vraag naar ‘big blocks’ als naar ‘small blocks’.
3. Stuurbekrachtiging is een vereiste.
4. Iedereen wil rembekrachtiging, bij voorkeur in gecombineerd met schijfremmen.
5. De favoriet optie is af-fabriek gemonteerde airconditioning.
6. Niet GT of GTA fastbacks liggen goed in de markt en zijn significant goedkoper dan de GT-achtigen.
1968 convertible
4e plaats
1967 en 1968 convertibles. Deze modellen zijn erg gewild. Geïnformeerde kopers weten dat deze Mustangs de eersten waren met een hoofdremcilinder met dubbele reservoirs voor een gescheiden remsysteem. Ook was dit het eerste model met als opties airconditioning in het dashboard, de ‘big block’ V-8 motoren (390 V-8 in 1967, 390 V-8 or 428 V-8 in 1968), bekrachtigde schijfremmen, en een wegklapbare stuurkolom. Kortom, meer comfort dan ooit tevoren.
1. Stuurbekrachtiging is een vereiste.
2. Rembekrachtiging is heel plezierig maar geen keiharde noodzaak.
3. Bij een comfortabele convertible past een automatische versnellingsbak het beste.
4. Af-fabriek gemonteerde airconditioning is veel gevraagd, jawel, zelf op een convertible!
5. De ‘deluxe interior option’ is een plezierige bijkomstigheid.
5e plaats
1965/66 fastback
1965/1966 fastbacks. Deze blijven aantrekkelijk. Maanden na de oorspronkelijke convertible en hardtop geintroduceerd waren ze een onmiddellijk succes. In de fastback is de handgeschakelde vierbak veel gevraagd.
1. Een ‘rally pac’, de extra instrumenten op de stuurkolom, zijn veel gevraagd.
2. Bijna iedereen wil een af-fabriek geleverde GT uitvoering maar meestal blijkt een ‘gewone’ fastback een aantrekkelijker prijs/kwaliteit verhouding te bieden.
3. Elke koper wil een Pony interieur oftewel de ‘interior decoration group’.
4. De ‘styled steel wheels’ maken het uiterlijk af.
5. Airconditioning is heel plezierig maar niet ten koste van alles.
6. Stuurbekrachtiging is leuk maar in combinatie met de sportieve vierbak niet essentieel.
1970 Boss 302
6e plaats
1969 en 1970 Boss 302. Deze Mustangs waren pure rijmachines. De 1969 en 1970 modellen worden ongeveer evenveel gevraagd. De meest doorslaggevende reden om liever een 1970 model te willen hebben is de ‘shaker hood option’. De Boss 302 was altijd voorzien van een handgeschakelde vierbak.
1. Men heeft meestal liever geen stuurbekrachtiging. Dit zijn halve wegracers en bestuurders willen de weg voelen.
2. De ‘deluxe interior option’ wordt wel gevraagd maar afwezigheid ervan is geen groot probleem.
3. Een af-fabriek gemonteerde toerenteller is ‘nice to have’.
4. Auto’s met ‘matching numbers’ zijn significant zeldzamer en duurder dan auto’s met ruilmotoren. De Boss 302 werd gemaakt om hard mee te rijden en dat deed men dan ook, waardoor nog wel eens een motor sneuvelde.
7e plaats
1966 hardtop coupe
1965 en 1966 coupes. Dit is de Mustang in zijn oervorm. Honderdduizenden zijn ervan verkocht met alle mogelijke opties. Omdat er zo ontzettend veel van geproduceerd zijn, zijn de prijzen nog steeds draaglijk. De prijs zal sterk afhangen van de conditie en de aanwezige opties.
1. De V-8 is verreweg het meest populair. De 6 cilinder is wat prestaties betreft niet al te ruim bedeeld.
2. Het Pony interieur is uitermate populair.
3. Een GT uitvoering is gemakkelijk te verhandelen.
4. De ‘styled steel wheels’ verfraaien de auto.
5. Stuurbekrachtiging is vrijwel onmisbaar tenzij de bestuurder sterk genoeg is om bij parkeersnelheid het stuurwiel te draaien.
6. Airconditioning is heel aantrekkelijk maar niet onmisbaar.
7. De uitvoeringen met handgeschakelde drieversnellingsbak zijn minder courant dan de automaat of de vierbak.
1965 K-code convertible
8e plaats
K-code Mustangs. Mustangs met de 289 V-8 K-code motor met viervoudige carburateur waren verkrijgbaar in de modeljaren van 1965 tot en met 1967. Deze zogenaamde ‘high performance’ of HiPo motoren waren beschikbaar als een optie op de fastback, hardtop en convertible. In 1965 waren alle HiPo Mustangs uitgerust met handgeschakelde vierbakken, daarna werd ook de automaat leverbaar. Bij voor de rest identieke auto’s is een HiPo minimaal 25% meer waard. Als de HiPo ook nog een af-fabriek GT uitvoering is, loopt het verschil op tot meer dan 40%. De HiPo modellen zijn in volgorde van waarde: http://my-jdm.eu
1. Convertibles
2. Fastbacks
3. Coupes
9e plaats
1973 Mach 1
1971 tot en met 1973 Mach 1’s. Deze Mustangs zijn de laaste jaren sterk in populariteit bgestegen. Opties zijn belangrijk op deze Mach 1’s. Dit type Mustang wordt zeer gewaardeerd om zijn comfort.
1. De automatische transmissie wordt zeer op prijs gesteld.
2. Af-fabriek gemonteerde airconditioning is eigenlijk een must.
3. In deze grote en zware auto’s zijn stuur- en rembekrachtiging essentieel.
4. De 351 V-8 Cleveland motor met viervoudige of tweevoudige carburateur is prima bemeten voor deze Mach 1’s.
5. Bijna iedereen wil de Magnum 500 wielen en de spoilers voor en achter.
1972 convertible
10e plaats
1971 tot en met 1973 convertibles. Net als de gesloten Mach 1’s it dezelfde periode neemt ook de populariteit van de convertible sterk toe. Voor de geprefereerde opties geldt dan ook in grote trekken hetzelfde. http://my-mitsubishi-fto.eu
1. In het algemeen verdienen de 351 V-8 motoren de voorkeur.
2. De ‘ram air hood’ en striping verhogen de aantrekkelijkheid.
3. Opties als electrische ramen, wegklapbare stuurkolom en console met 3 meters in het dashboard maken de auto af.
Let op dat sommige van de meest zeldzame en spraakmakende Mustangs niet in de bovenstaande lijst voorkomen. Deze zijn moeilijk te vinden, er zijn er weinig van beschikbaar, en ze zijn over het algemeen zeer fors geprijsd. Hieronder worden deze ‘top of the bill’ auto’s besproken.
Shelby Mustang
1965 Shelby GT-350
De ultieme Mustang. Iedereen zou wel een Shelby willen bezitten. Gedurende de vijf Shelby productiejaren (de 1970 modellen waren overgebleven 1969’ers) zijn slechts 3,822 Shelbys gemaakt, inclusief prototypes en racers. De eerste 1965-1967 Shelbys waren brute prestatiegerichte rijmachines, geproduceerd door Shelby American in Californie. De 1968, 1969, en 1970 Shelbys werden steeds comfortabeler, met zaken als airconditioning en wegklapbare stuurkolommen. Deze Shelby’s werden geproduceerd in de Ford fabrieken. Elke Shelby is begerenswaardig. Elke Shelby is een verzamelaarsobject. Als ze niet zo duur waren zouden ze bij elke Mustang specialist op de eerste plaats op de verkooplijst staan. Helaas zijn ze peperduur en stijgen nog elk jaar in waarde. Dit zal ongetwijfeld zo blijven, de Shelby Mustang zal nooit meer in waarde dalen!
1970 Boss 429
Boss 429
Wat een wreed monster! Dit moet wel de ultieme ‘big block muscle car’ zijn. Een straatsteenverslindende V-8 met 429 ‘cubic inches’ oftewel een slordige 7 liter cilinderinhoud. Net zoals Shelby Mustangs zijn dit beperkt geproduceerde, zeer zeldzame en buitengewoon begerenswaardige Mustangs. Hoed u voor namaak, er zijn vrijwel geen ‘factory correct’ Boss 429’s meer te vinden, maar des te meer vervalsingen. In 1969 zijn er 859 Boss 429’s gebouwd, in 1970 waren dat er 499.
1971 Boss 351
1971 Boss 351
Als men de Mustang karakteristieken van 1965 tot en met 1973 er op naslaat, blijkt de Boss 351 uit 1971 de snelste acceleratie over de kwartmijl van alle standaard Mustangs te hebben. Veel literatuur beweert dat dit de snelst accelererende Mustang is die ooit is geproduceerd. Ook de Boss 351 was weer zo’n auto die slechts in beperkte aantallen is geproduceerd. De vraag naar goede exemplaren is in het algemeen groter dan het aanbod. De serienummers van de Boss 351 motoren kwamen overeen met de chassisnummers van de auto’s, dus ‘matching numbers’ zijn van belang voor de waarde van de auto.
1971 Mach 1 429 CJ
1971 Mach 1 429 Cobra Jet
Dit zijn heel erg zeldzame Mustangs, uit het laatste modeljaar dat de ‘big block’ V-8 motor beschikbaar was. In combinatie met de brute kracht van zo’n ‘big block’ kon deze Mach 1 van een groot aantal comfortverhogende opties worden voorzien. Denk hierbij aan elektrisch bedienbare ramen, airconditioning en luxe interieuruitrusting. Er zijn in totaal 1.427 van deze 429 CJ Mustang sportroofs geproduceerd, en het is niet bekend hoeveel hiervan 429 CJ Mach 1’s waren. Wel is bekend dat er 594 van de 429 CJ sportroofs met vierbak- en 833 met automaat zijn geproduceerd, en dit zijn waarschijnlijk vrijwel allemaal 429 Mach 1’s geweest. Dit is weer zo’n auto die in beperkte aantallen is geproduceerd en waarvoor er meer liefhebbers dan aanbieders zijn.